پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه های مختلف

پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه های مختلف

هوش مصنوعی یکی از شاخه های علوم کامپیوتر است و ساده ترین تعریفی که می توان از آن برای معرفی هوش مصنوعی استفاده کرد ، نوعی شبیه سازی از هوش انسانی است و هدف از این کار ایجاد توانایی برای انجام وظایفی که به هوش انسانی نیاز است را انجام دهد .هوش مصنوعی بر سه پایه یادگیری ، درک، استدلال  طراحی و برنامه نویسی شده است که بتواند همانند انسان فکر کند و از کار او تقلید کند .

با پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه های مختلف از جمله امور پزشکی ، صنعت ، بازارهای مالی و …. که به صورت  مستمر رو به انجام است پیش بینی می شود که تحول بزرگی درنوع زندگی انسانها رخ خواهد داد و به تدریج مداخله انسان در انجام امور زندگی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت .

یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل خلق هوش مصنوعی در انجام کارهای انسانی کاهش خطا و سرعت بالا  در انجام امور است . ساخت ماشین ها و یا الگوریتم هایی با بالاترین بازدهی ، کمترین خطا ،بیشترین سرعت بدون خستگی و محدویت زمانی و مکانی .

در واقع می توان گفت با هوش مصنوعی تمام عوامل منفی و ضعف انسانی در انجام امور کنار گذاشته شده است .

استفاده از هوش مصنوعی محدود به حوزه خاصی نمی شود و می توان در فعالیت های پزشکی ، اقتصادی ، آموزشی ، بازارهای مالی ، اجتماعی و هر گونه فعالیتی که بتوان برای پیشبرد اهداف و صرفه جویی در زمان و هزینه ها  از آن استفاده شود هوش مصنوعی را به کاربرد.

به عنوان مثال برای درک این موضوع می توان از حضور ربات هایی که با هوش مصنوعی طراحی شدند در مهار کرونا بسیار موثر واقع شدند ، چرا که در این شرایط تماس انسان با انسان می تواند مضر باشد وجود ربات ها که از دستاوردهای هوش مصنوعی است در این زمینه بسیار کارامد و موثر در کنترل شرایط است .

شایان ذکر است، ایران جزو کشورهایی است که در این حوزه فعالیت چشمگیری دارد و بهترین دانشگاههای ایران ازجمله دانشگاه شریف ، علم و صنعت ، تهران ،خواجه نصیر ، بهشتی ، شیراز ، اصفهان و فردوسی مشهد  در سطح علمی بالایی  در هوش مصنوعی قرار دارند . همچنین پیشرفت هوش مصنوعی و  دستاوردهای علمی ایران در نظام رتبه بندی سایمگو(گروه پژوهشی در اسپانیا) در سال 2018 صدر نشین این علم در غرب آسیا باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *