محتوا پادشاه است ! نقل قول بیل گیتس در ستایش محتوای ارزشمند 

اگر می خواهیم در مورد موضوعی مخاطبانمان را پیدا کنیم و چیزی را عرضه کنیم بهتر است  یاد بگیریم

 چگونه محتوای ارزشمند بسازیم. بنابراین هر محتوایی پادشاه نیست . باید دانش اینکه چطور محتوایی تولید کنیم که هم کارایی داشته باشد ،کاربر پسند باشد  و هم در گوگل ارزشمند شناخته شود را بدست آوریم 

 

محتوا چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم ؟

محتوا به زبان ساده همان اطلاعات یا داده هایی هستند که چیزی را به ما توضیح یا معرفی می کنند که می تواند در قالب متن، عکس، پادکست یا فیلم باشد. 

به مرور زمان شکل تولید محتوا تغییر کرده و مدرن تر شده است. با رشد اینترنت و شبکه های اجتماعی اهمیت تولید محتوا روز به روز بیشتر شده و ابزارهای مختلفی ( از وسایل فیزیکی و انواع اپلیکیشن ها ) برای آن به بازار آمد .

این روزها اهمیت اینترنت و موتورهای جست وجو را با تمام وجود حس می کنیم . برای پیدا کردن جواب های سوالمان یا هر موضوعی که بخواهیم در مورد آن بیشتر بدانیم دست به دامن گوگل هستیم  اهمیت محتوا جایی خودش را نشان می دهد که در بین انبوهی از محتوا یک محتوای با کیفیت و جذاب پیدا می کنیم که علاوه بر پیدا کردن جواب کامل سوال اطلاعات ارزشمندی ارائه دهد و جذاب هم باشد تا مخاطب بتواند اطلاعات خوبی را از آن بدست بیاورد

انواع محتوایی که می توانیم تولید کنیم :

متنی 

تصویری 

پادکست 

ویژگی های محتوای متنی :

ساده ترین و اصلی ترین نوع محتوا، محتوای متنی است که با توجه به موضوع استاندارهای مشخصی برای تولید وجود دارد به عنوان مثال برای محتوای آموزشی  باید بیش از 1500 کلمه به کار برد و همچنین به صورتی باشد که کیفیت را فدای کمیت نکنیم. محتوا را به صورتی ارائه دهیم که گزافات و حاشیه های اضافه نداشته باشد و توضیحات اضافی از حوصله کاربر خارج نشود.  

محتوای متنی با موضوع خبری حداقل : 3000 کلمه باشد 

ویژگی های محتوای تصویری :

محتوای تصویری می توانی یکی از انواع عکس، ویدئو، اینفوگرافیک، اسلاید و موشن گرافیک  باشد . 

محتوای عکس : عمومی ترین انواع تولید محتوای تصویری است و میزان جذاب بودن و حفظ کارایی آن بستگی به اصولی دارد که در آن رعایت می کنیم مثل روانشناسی رنگها ،متناسب بودن فونت و سایر اجزای دیگر و هدف مند بودن موضوع و تصویر است .

محتوای ویدئو :

محتوای ویدئویی امروزه به صورت گسترده در انواع پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب صورت می‌گیرد. این ویدئوها هر ثانیه در حال بازدید، نظرگرفتن و به اشتراک‌ گذاشتن هستند.

 

محتوای ویدئویی چنان تأثیرگذار است که اگر صاحب کسب‌ وکاری هستید تولید محتوای ویدئویی را در استراتژی بازاریابی خود باید در نظر بگیرید.

قیف بازاریابی محتوایی، ویدئویی همان انرژی‌ای است که باعث به حرکت درآوردن ذرات می‌شود و مخاطبین شما همان ذراتی هستند که به اطراف می‌پرند. محتوای ویدئویی مشتریان بالقوه شما را به درون قیف بازاریابی کشانده و به مشتریان بالفعل تبدیل می‌کند.

ویدئو، قوی‌ترین و جذاب‌ترین ابزار ارتباطی انسانی است که معمولاً بعد از انتشار به ارزش آن پی خواهید برد. جالب است بدانید:

  • کاربران به طور متوسط ۸۸٪ زمان بیشتری را در یک وب‌ سایت حاوی ویدئو صرف می‌کنند؛
  • ٪۷۰ از مشتریان کسب‌وکارها برای خرید، محتوای ویدئویی تماشا می‌کنند.
  • احتمال خرید در افرادی که ویدئوها را تماشا می‌کنند ۶۴٪ بیشتر از افرادی است که تماشا نمی‌کنند.

تولید محتوای ویدئویی چیست؟

تولید محتوای ویدئویی به معنی تولید و نشرمحتوای ویدئویی باارزش و سازگار برای مخاطبین هدف کسب ‌وکار شماست.

تولید محتوای ویدئویی مانند دیگر انواع تولید محتوا یک رویکرد استراتژیک است که به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهد و در نهایت منجر به یک عمل سودآور برای کسب‌ وکار شما می‌شود.

در نظر گرفتن  تولید محتوای ویدئویی  در استراتژِی محتوا  ضروری است چون این نوع محتوا می‌تواند با پست‌های وبلاگ و حتی پادکست ادغام شود. ویدئوهای شما باید برای مخاطبان مفید، سرگرم‌کننده و جذاب باشد و آن‌ها را تشویق ‌کند تا بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند.

برای خلق محتوای ویدئویی نیاز به تفکر استراتژیک و پیوسته دارید. با برنامه‌ریزی است که می‌توانید مشخص کنید که ویدئو چگونه می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند و در نهایت محتوایی تولید کنید که دقیقاً مخاطبان شما می‌خواهند ببینند.

مشتریان شما با دیدن ویدئوراه حلی برای مشکل ونیاز خود پیدا می کنند.آنها در حال بررسی خدماتی هستند که قرار است برای خرید نهایی یکی از آنها را انتخاب کنند.پس ایجاد اعتماد مهم است،آنها باید مطمئن باشند بعد خرید ،پشتیبانی خوبی از شما در یافت می کنندچون خدمات مشتری عامل شماره یک تأ ثیر گذار بر اعتماد در یک کسب و کار است.

محتوای اینفوگرافیک :

معنای ترکیبی آن یعنی نمایش گرافیکی اطلاعات و داده‌ها. اما اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم اینفوگرافیک در واقع برای نمایش دسته‌ بندی شده و ساده حجم زیادی از اطلاعات پیچیده به صورت تصویری، نموداری، مقایسه‌ای و… همراه با اِلمان‌های گرافیک به کار می روند.

اینفوگرافیک‌ها کمک می‌کنند تا خیلی سریع و راحت بتوانید حجم زیادی از اطلاعات را درکنار اهداف نتایج نظر سنجی ،نقشه ،اطلاع‌رسانی، آموزشی و… در اختیار مخاطبان قرار دهید.

انواع اینفوگرافیک

بعد از تعریف اینفوگرافیک بهتر است کمی با انواع آن آشنا شویم و ببینیم هنگام طراحی اینفوگرافیک از چه مدل‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم. انواع مهم اینفوگرافیک‌ها :

ایستا: تمام اطلاعات به صورت ثابت در آن درج شده و در یک نگاه کلی می‌توانید همه چیز را ببینید.

پویا:  این مدل پویا یا داینامیک هستند که مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها به صورت متحرک و انیمیشنی نمایش داده می‌شوند.

تعاملی:  این مدل تعاملی یا اینتراکتیو است که کاربر در فضای وب و با اختیار خود می‌تواند از آن استفاده کند.

فیزیکی: در این مدل  اطلاعات مورد نظر در قالب یک ماکت یا نمونه سه بعدی نمایش داده می‌شود.

به طور خلاصه :

اینفوگرافیک به معنای نمایش گرافیکی حجم قابل توجهی از اطلاعات به صورت دسته بندی شده است که طراحی آن با هدف بیان نکات آموزشی ،ارائه گزارش ،ارائه محتوای مقایسه ای ،تبلیغات ،اطلاع‌ رسانی ، بازاریابی و… انجام می‌شود.

محتوای موشن گرافیک :

با  ساده‌ترین بیان می توان گفت:موشن گرافیک بخش‌هایی از انیمیشن یا فیلم‌های دیجیتال است که حسی از حرکت یا چرخش را ایجاد می‌کنند و به طور معمول در پروژه‌های چند رسانه‌ای با ترکیب صداهای مختلف، بکار گرفته می‌شوند. اگر بخواهیم موشن گرافیک  را بررسی کنیم باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که موشن گرافیک نوعی انیمیشن همراه با متن است و در بیشتر موارد، متن‌ها بخش اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.با وارد شدن موشن گرافیک به صحنه تلاش‌هایی برای تعیین مرز بین آن و انیمیشن صورت گرفت. موشن گرافیک‌ها می‌توانند پیامی را منتقل کنند و از آن‌ها می‌توان در ساخت تبلیغات  جذاب بهره گرفت.

در حقیقت، موشن گرافیک را باید شکل پویانمایی شده از یک طراحی گرافیکی دانست. به طور مثال، اگر در یک فیلم آموزشی یا حتی یک محتوای متنی، آمارهایی را ارائه کنید و بخواهید افزایش یا کاهش این آمارها، جلوه‌ای بصری را ایجاد کند باید از موشن گرافیک کمک بگیریدبه طور مثال به لوگوی بعضی از سایت‌ها توجه کنید که حالت چرخان دارند و ثابت نیستند. همه این موارد، ازموشن گرافیک بهره گرفته است.حال که دانستیم کارایی موشن گرافیک چیست می توانیم با یک موشن‌گرافیک چندثانیه‌ای  کلمات و مفاهیم بسیار دشوار را به سادگی بیان کنیم.

اما انیمیشن چیست و چه معنایی در موشن گرافیک دارد؟ در حقیقت، موشن گرافیک، زیر چتر انیمیشن قرار دارد و هر تکنیکی که یک شئ را به حرکت وادار کند، نوعی انیمیشن به شمار می‌آید. آنچه که موشن گرافیک را از سایر انیمیشن‌ها جدا می‌کند، محتوای ارائه شده در آن است. معمولا این نوع از انیمیشن‌ها با حرکت اشیا، متون و سایر عناصر گرافیکی همراه هستند. ساده‌تر اینکه، متحرک‌ سازی اینفوگرافیک‌ها نمودارها یا طراحی‌های وب، همگی نوعی از انیمیشن هستند که نام موشن گرافیک را برای این نوع انیمیشن در نظر گرفته‌اند.